Minor

Ik heb mijn minor op een andere school gedaan namelijk de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Een half jaar lang ben ik elke maandag en woensdag naar Papendal geweest om lessen te volgen. De minor die ik gevolgd heb is Begeleiden van Bijzondere Doelgroepen binnen sport en bewegen. Ik heb onder andere een handelingsplan moeten schrijven voor een cliënt van mijn stage. Ook hadden wij een masterclass, hierin maakte je groepjes op basis van een onderwerp. Het onderwerp wat wij hebben gekozen is dwangstoornis. De andere groepjes hebben andere onderwerpen gekozen en de bedoeling was dat we voor elkaar opdrachten gingen maken zodat we van elk onderwerp wat leerden.
 
Mijn handelingsplan. Het handelingsplan vond ik erg leuk om te schrijven omdat ik een meisje kon ondersteunen bij het behalen van het beweegdiploma. 
Mijn  masterclass verslag.   Dit onderdeel binnen de minor vond ik heel interessant. Als groepje mochten we zelf een onderwerp kiezen en daar moesten we door middel van opdrachten een verslag en een presentatie van maken. Echter maakten wij niet die opdrachten, wij formuleerde ze alleen, onze klasgenoten moesten deze opdrachten maken. Zij deden dan hetzelfde voor ons. Zo heb ik informatie opgezocht over ODD, autisme audiotatieve stoornis. Dit was echt een heel interessant onderdeel omdat je 1 onderwerp koos maar je van zoveel andere onderwerpen ook heel veel kennis op deed. Het desbetreffende groepje werd namelijk beoordeeld op het werk wat jij als groepje leverde dus het moest wel goed uitgevoerd worden. Wanneer het groepje niet tevreden was konden ze dit aangeven en moest het opnieuw worden gedaan. Dit is misschien nog een leuke opdracht om in te voeren in de opleiding Sportkunde.
 
Tijdens mijn periode op Papendal heb ik veel geleerd over verschillende doelgroepen met een beperking. Ook heb ik geleerd hoe ik met die doelgroepen kan bewegen op hun eigen niveau. We hebben ook een excursie gedaan naar een school voor  slechtziende en blinde kinderen. Daar hebben we ervaren hoe het was om te sporten met een visuele beperking. Dit vond ik heel erg interessant omdat mijn oma ook blind is. We hebben namelijk ook een bril opgekregen zodat we het gevoel konden ervaren hoe het is om helemaal blind te zijn.
 
Tijdens de Minor hebben we elkaar lesgegeven. Je moest dan een les voorbereiden voor een bepaalde doelgroep. Bijvoorbeeld dwangstoornis, of een verstandelijke beperking of gedragsstoornissen. De klas deed dan alsof ze deze stoornis hadden en als begeleider moest je ervoor zorgen om de klas toch te laten bewegen volgens de les die jij had voorbereid.